DE VINK

Hendrik Hoogendoorn

Ik ben een blinde vink en hoewel ik al sedert 1912 beschermd ben door de opéén volgende Vogelwetten, zijn er toch onverlaten, ook wel stroper of vogelaar genaamd, die er op uit zijn hun platvink dikker te maken door mij en mijn soortgenoten in een vogelknip te vangen. Nou moet u deze figuren niet verwarren met de sijsjeslijmer, want dat heeft, hoewel het er wel op lijkt, met ons sijsjes weer niks te maken.

Ik word niet gevangen omdat ik nou direct zo'n geweldig mooi uiterlijk heb, hoewel dat voor een Nederlands vogeltje ook niet onaardig is. Maar het geluid dat ik pleeg voort te brengen wordt door tweebeners als aangenaam en zelfs als mooi ervaren.

Die tweebeners zijn rare wezens. In onze wereld, die van de vinken, de sijsjes en de merels, wordt constant gewaarschuwd voor mannelijke tweebeners. Dat is ook zoiets typisch, het zijn bijna altijd de mannetjes tweebeners die op ons jagen en ons gevangen nemen.

Wat zij dan vervolgens met ons doen tart elke beschrijving en de gruwels lopen je over de rugveren als je er aan denkt. Daarom is het ook maar heel, heel zelden, dat een vrouwtjes tweebener dit soort praktijken uitvoert. Dat zijn meestal degenen die medelijden met ons hebben en kreetjes als: "ach wat zielig, je moet er niet aan denken" of een sissend geluid als van een slang, (zoiets als tsssssssssssssssss), ten gehore brengen, om vervolgens weer over te gaan tot het bespreken van de dagelijkse beslommeringen of de vermeende escapades van hun mannetjestweebener.

De reden waarom dat gruwelijke met ons gebeurt is de volgende.

Er wordt al eeuwen lang beweert dat wij zangvogels, het beter doen (zingen dus), als we niet kunnen zien. Daarom werden wij vinken vroeger, bij zangwedstrijden tussen vogels, (natuurlijk georganiseerd door tweebeners), geblinddoekt. De reden? Dan zouden we beter zingen.

Soms werden onze kraaloogjes na de gevangenneming door de onverlaat zelfs bewerkt met een hete naald.

Daarmee werden onze ogen dan verwoest omdat we dan niet zouden merken dat we in een kooi zaten en omdat we dan mooier zouden zingen.

Vandaar de naam

BLINDE VINK.

Niet te verwarren met het kleine stukje vlees wat u bij de slager (wat een afschuwelijk woord) kunt kopen.

Dat draagt de naam alleen omdat het iets van een vinkje weg heeft als onze oogjes zijn uitgestoken en omdat je door het lapje vlees heen niet kunt zien wat er, door die man met die afschuwelijke naam, is ingestopt.

Dat het in dit geval dan meer om de blindheid van de koper dan om die van het gerechtje gaat is weer een ander verhaaltje.

Revitalis

ZIJN GEDACHTEN ECHT TOLVRIJ

Gedachten zijn tolvrij zegt men.

Je mag denken wat je wil, daarvoor hoef je aan niemand verantwoording af te leggen.

We leven in een vrij land. We kennen geen censuur en hebben vrijheid in alles.

Er is geen geheime politie die stiekem controleert en bijhoudt wie wat, wanneer en hoe laat, over wie iets heeft gezegd.

We mogen kritiek hebben op de politieke leiders en kunnen die kritiek waar we maar willen spuien.

De jeugd groeit in vrijheid op en hoeft niet al vanaf hun 3e of 4e jaar in één of andere mijn of op een vuilnisbelt in het dagelijkse levensonderhoud te voorzien.

Kinderen in dit deel van de wereld mogen naar school, mogen kiezen wat ze willen worden en kunnen in de snackbar eten wat ze willen. En als er geen snackbar om de hoek is, staat er in de buurt van de school wel een snackwagen waar ze het fastfood zo naar binnen kunnen schuiven. Je mag in ons land zelfs het van huis meegebrachte voedsel gewoon weggooien.

De schoolleider die de snackwagen probeert weg te krijgen wordt door de eigenaar voor hypocriet uitgemaakt. Misschien heeft de man daarmee wel een punt, want in de kantine van de school zijn ook etens/drinkwaren te koop die het welzijn van de leerlingen nou niet direct bevorderen.

Je mag in onze samenleving ook geloven wat je wil. Er is geen staatsgodsdienst en godsdienst wordt niet per definitie als verboden aangemerkt. Hoe extreem soms ook, in ons land mag je er over denken zoals je zelf wilt.

Politieke partijen pretenderen vanuit godsdienstige overwegingen aan politiek te doen. Daarbij beroepen ze zich soms op een boek "bijbel" genaamd om te rechtvaardigen dat ze vrouwen niet in politieke functies willen. Als het er echter op gaat lijken dat ze de subsidie van de overheid mis gaan lopen omdat ze vrouwen niet op de kieslijst willen wordt er een "oplossing" gezocht om die centjes toch maar wel te ontvangen. Het mag in ons land allemaal.

Wij zijn een tolerant land en hebben de grondwettelijke vrijheden hoog in het fier wapperende vaandel staan. En als je eens over de schreef gaat en je je voor een meer of minder discriminerende opmerking of uitlating bij de rechter moet verantwoorden, is er wel een gewiekste meester in de rechten die je tegen betaling van een meer dan vorstelijk honorarium wil bijstaan om de rechter zand in de ogen te strooien.

Wat een geluk, dat wij in een land leven waar we de vrijheid hebben om voor onze mening uit te komen, want nu kan ik ook gewoon zeggen dat ik denk dat deze gedachte niet waar is. Ik ben er van overtuigd dat het denken van mensen invloed heeft op hun gedrag in de samenleving. Als je ogen niet dicht zitten kun je het waarnemen, de desinteresse in medemensen het onfatsoenlijke soms zelfs onbeschofte gedrag, het ikke, ikke, ikke en de rest kan ...

Gelukkig is er, voor wie het wil zien, ook ander gedrag waar te nemen.

En, zoals ik hierboven al aangaf, heeft ander gedrag met anders denken te maken.

Omdat mijn gedrag beïnvloed wordt door de wijze waarop ik over alles in onze wereld denk;

ben ik er van overtuigd dat gedachten NIET tolvrij zijn.

Revitalis

overname of publicatie van teksten (verhalen, gedichten e.a.) van deze site en onderliggende pagina's is niet toegestaan.

Copyright (c) 2013 HHn